Bezpečnostní systém a krizové řízení

10 oblastí, jeden provázaný funkční celek



1 Hrozby

Důkladná znalost hrozeb
a krizových situací

  • Systematicky analyzovat bezpečnostní hrozby a krizové situace včetně jejich vzájemné provázanosti
  • Nastavit proces projednávání zpráv o bezpečnostní situaci na úrovni vlády, parlamentu a samospráv
  • Pravidelně informovat o aktuální bezpečnostní situaci a hrozbách veřejnost
  • Co může nastat? Rozsáhlá živelní pohroma (povodně, požáry, tornáda), zdravotní krize (epidemie), blackout, rozsáhlý teroristický útok, migrační vlna, kybernetický útok, průmyslová havárie, hybridní útoky


Co teď:

Aktualizace seznamu nejzávažnějších a nejpravděpodobnějších hrozeb a krizí a jejich srozumitelná komunikace veřejnosti


2 Scénáře

Aktualizované scénáře a plány vždy po ruce

  • Důkladně aktualizovat scénáře reakcí na krize. Zapojit státní i nestátní sektor
  • Pravidelně podle plánů cvičit
  • Nastavit systém zapojování poradních skupin a expertů do řešení krizí


Co teď:

Aktualizovat současné krizové plány. Vyhodnotit zapojování expertů a poradních skupin do řešení poslední krize. Provést cvičení – reakce na rozsáhlý blackout s účastí premiéra a členů vlády


3 Digitalizace

Integrovaný digitální informační systém 
a infrastruktura pro krizové řízení

  • Vytvoření flexibilního integrovaného digitálního systému
  • Propojení a integrace stávajících systémů, využití známých dat, sdílení registrů
  • Jasný plán zapojení soukromých IT expertů a jejich kapacit do pomoci státu


Co teď:

Propojit informační systémy jednotlivých resortů a úřadů; provést cvičení jejich provázané komunikace


4 Zásobování

Pružný systém a dostatečné zdroje pro boj s krizí

  • Cíleně propojit systém státních hmotných rezerv s dostupnými tuzemskými výrobními, logistickými a výzkumnými kapacitami
  • Udržovat systém krizového plánování a řízení kapacit (např. garance výroby pro stát v případě krize)
  • Nastavit efektivní systém rychlé celostátní distribuce, včetně využití soukromých kapacit


Co teď:

Vytvořit seznam domácích kapacit na zvládání krizových situací a hrozeb


5 Koordinace

Systém řízení krizí a meziresortní koordinace

  • Nastavit horizontálně i vertikálně integrované řízení krizí, s jasnými pravomocemi a osobní odpovědností všech aktérů
  • Zřídit a provozovat „ústřední situační centrum“ – ústřední monitoring a vyhodnocování relevantních informací


Co teď:

Zřídit ústřední koordinační bod pro krizové a bezpečnostní řízení. (např. státní tajemník na Úřadu vlády)


6 Komunikace

Systém krizové komunikace
a strategická komunikace státu

  • Srozumitelně informovat o hrozbách, průběhu krizí a zaváděných krizových opatřeních
  • Zajišťovat jednotnou vnitrostátní i zahraniční strategickou komunikaci státu
  • Nastavit systém využívání komunikačních expertů (např. pro případ kampaní pro řešení krizí)
  • Zahrnout krizovou komunikaci do krizových plánů na všech úrovních


Co teď:

Zřídit ústředí strategické a krizové komunikace státu na Úřadu vlády


7 Financování

Transparentní finanční zajištění fungování bezpečnostního systému a zvládání krizí

  • Systém zajištění financí již pro prevenci, přípravu i průběh krizového řízení
  • Systém pravidel pro transparentní post krizové kompenzace


Co teď:

Vyhradit dostatečné finanční rezervy na krizové situace ve státních a dalších veřejných rozpočtech; určit podíl prostředků alokovaný na údržbu plánů, cvičení a zajišťování kapacit


8 Legislativa

Aktualizovaná a sjednocená legislativa pro krizové stavy

  • Novelizovat stávající legislativu a důkladně provázat zákony bezpečnostního a krizového systému
  • Pravidelně zákony aktualizovat


Co teď:

Předložit komplexní návrh zákona o systému protikrizové ochrany


9 Odpovědnost

Osobní připravenost a angažovanost občanů ve zvládání krizí

  • Posílení občanského vzdělávání a cvičení na všech úrovních
  • Podpora dobrovolnictví (zejména ve spolupráci s neziskovým sektorem)


Co teď:

Vytvoření a rozšíření občanského minima (manuálu) pro zvládání krizových situací


10 Spojenci

Systematická mezinárodní spolupráce v období prevence i průběhu krizí

  • Spolupracovat v mezinárodních aktivitách na preventivních i aktivních opatřeních proti hrozbám a krizím
  • Aktivně podporovat koordinaci společných mezinárodních postupů proti hybridním hrozbám


Co teď:

Navázat úzkou spolupráci při budování systému protikrizové ochrany s klíčovými spojenci, včetně Izraele


Vyzvěte společně s generálem Pavlem politiky, aby se zachovali zodpovědně.

Připojte se prosím k této výzvě kliknutím na toto tlačítko a zatlačme společně na politiky, aby připravili zlepšení systému krizového řízení státu během příštího volebního období. Ať to neshodí ze stolu.

2 884

lidí se již připojilo. Děkujeme!


COVIDové BIZARní příběhy, které už se nesmí opakovat

Sousedka kvůli neustálým změnám otevírací doby pro seniory přestala úplně chodit nakupovat. Bála se, aby ji tam pustili.

Jedna z věcí, na kterou se postupem času úplně zapomnělo je to, jaké zmatky probíhaly okolo vyhrazené doby pro nákupy seniorů. Během jednoho týdne ji stihli třikrát změnit. Naše sousedka z toho byla chudák tak vyjukaná a bála se, že tam přijde špatně a nepustí ji tam, že tam radši nešla vůbec a poprosila mě, abych jí nakoupil.

Jan K., Most


Na oficiální informační lince ke koronaviru mě místo odpovědi na dotaz odkázali na web E15. Prý to tam mají „celkem dobře rozepsaný“.

To, že byla komunikace všemožných opatření chaotická, asi ani nemá smysl opakovat. Nejhorší na tom všem ale bylo, jak často se to všechno měnilo. I po důkladném pročtení všech aktuálních opatření jsem si stále nebyla jistá některými konkrétními opatřeními a jejich výjimkami (hlavně ohledně shromažďování se za účelem vykonávání samostatně výdělečné činnosti) a rozhodla jsem se proto zavolat na oficiální covid infolinku (která spadá normálně pod Ministerstvo zdravotnictví). Dovolala jsem se asi po hodině. OK, chápu, volá tam hodně lidí. Představila jsem se, operátorovi jsem sdělila, že už jsem četla veškerá aktuální opatření na oficiálním covidovém webu a začala jsem se doptávat na věci, co mi nebyly jasné a co se mi na oficiálních místech nepodařilo dohledat. Operátor mě zarazil v půlce věty se slovy „tak se koukněte na web e15.cz, voni to tam maj celkem dobře rozepsaný…“
Co k tomu dodat. Asi jen to, že neměli.

Anna D., Praha


Finančák chce vrátit pětadvacítku po mojí zesnulé matce. Do 5 dní, včetně penále.

Moje matka byla psychoterapeut. Začla korona což se – hej – poměrně dost dotklo její živnosti. Takže si požádala o pětadvacítku (25 000 CZK), kterou dostala. Následně zemřela. Matka dostávala ještě něco přes 2 000 CZK za to, že dělala předsedkyni bytového družstva. Hmmm... takže samo sebou, hádejte co? Pětadvacítku musíme vrátit (matka mezitím zemřela). Pominu-li to, že nevím, jestli si finančák myslí, že ty dva litry měsíčně musí každému stačit (možná to byly i tři, ale nějaké nižší jednotky), tak paní na finančáku řekla že když o to matka žádala tak to ještě bylo podle pravidel, ale pak to změnili. No a teď finále. Vyhrožují penále za celou dobu, kdy to bylo vyplacené. Do toho samo sebou finančáku musíme zaplatit prachy do pěti dnů, ale to že už si podané daňové přiznávání přehazují 50 dní je úplně v pohodě (a tím že to zatím stále nezpracovali tak nám blokují zahájení dědického řízení) ... V tuto chvíli ze samého rozčarování zvažuji že si udělám workshop v házení Molotovových cocktailů.... Miluje je někdo stejně jako já? že bychom udělali synchronizované házení?

Eliška M., Praha


Cestou okolo zverimexu si děti ve výloze vybraly papouška. Abychom si ho mohli koupit, manželka musela nejprve zavolat do prodejny a zarezervovat ho a až potom ho mohla jít dovnitř koupit.

Také mám jeden příběh. S dětmi se to doma už nedalo vydržet a chtěly papouška. S manželkou jsme se rozhodli, že jim uděláme radost a vydali jsme se do zverimexu v centru města. Děti si vybraly papouška ve výloze a když jsme vešli do prodejny, paní prodavačka nám s omluvou řekla, že nám papouška prodat nemůže, jelikož je povolený pouze online prodej. Manželka musela vyjít ven před zverimex, zavolat do prodejny a zarezervovat papouška, kterého si děti vybraly. Poté vešla zpět do obchodu a teprve poté ho mohla koupit. Tohle považuji za totálně ujetý a trapný.

Jenda, Pardubice 


Celkem 16 měsíců jsem čekal na plánovanou operaci. Soukromá klinika mě vzala ihned, ze státní dodnes nemám žádné informace.

Na plánovanou operaci jsem čekal dohromady 10 měsíců. Kvůli dalším nařízením o zákazu operování (kromě akutních případů) se operace posunula o dalších 6 měsíců. Pravidelně jsem na kliniku volal a snažil se naplánovat nový termín dle platných opatření. Po několika neúspěšných pokusech mi sestra řekla, ať už nevolám, že se mi ozvou sami, až „budou moct“. Tehdy jsem se rozhodl, že si půjčím a nechám se operovat na soukromé klinice. Tam mě samozřejmě vzali ihned. Z té státní se dodnes (16. 7. 2021) nikdo neozval.

Michael B., Praha


„Dobrý den, dovolal jsem se na Ministerstvo zdravotnictví? Mohli byste mi poradit na koho se mám obrátit ohledně aktuálních covid opatření, co platí pro cestování a tak? Děkuji!“ „Bohužel, moc vám neporadím, neb také netuším.“

Napadá mě jeden příklad toho, jak moc to všechno bylo zmatené – byť jen informace o tom, na koho se obrátit. Na covidové infolince mi neporadili a rozhodl jsem se proto zavolat na Ministerstvo zdravotnictví s dotazem, kam se mám obrátit (ať už telefonicky či na internetu) ohledně aktuálních opatření ohledně cestování a věcí s ním spojených, jelikož mi na oficiální infolince nikdo nebyl schopný odpovědět. Na druhé straně sluchátka se ozvalo jen: „Bohužel, moc vám neporadím, neb také netuším.”

Ondřej F., Praha 


Volal jsem na oficiální informační koronalinku s několika dotazy ohledně nových opatření, která vstoupila v platnost před několika dny. Neměli ani tušení, že nějaká nová opatření jsou.

Asi jako spousta dalších mám lehce bizarní storku s koronalinkou 1221. Volal jsem tam s několika dotazy ohledně opatření, která vstoupila v platnost několik dní předtím. Operátorka byla překvapená a nevěděla, že nějaká nová opatření v platnost vůbec vchází. Celé to dopadlo tak, že jsem jim opatření předčítal slovo po slovu, abychom společně došli k tomu, že nikdo z nich (minimálně ze směny, která tam zrovna byla) nemá o nových opatřeních ani tušení.

Anonym


Chcete nám zaslat svůj příběh a doporučení, co by měl stát dělat lépe v případě další krize? Napište nám na našich sociálních sítích, rádi váš názor uslyšíme.

Výsledky ze zapojení veřejnosti

Jak vás osobně zásahla pandemie COVID-19?

Na tuto otázku odpovědělo celkem 5 746 lidí. Bylo možné vybrat libovolný počet možností.





Co by měl stát dělat lépe v případě příští krize, aby byl dopad na váš život co nejmenší?

Na tuto otázku odpovědělo 5 766 lidí. Bylo možné vybrat maximálně 3 možnosti.